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NEWS

IASPM Canada Book Prize: 2020

IASPM CA

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Congratulations to Kyle Devine on his award-winning book, Decomposed: The Political Ecology of Music

Kyle Devine, Decomposed: The Political Ecology of Music. MIT Press, 2019.

Book prize committee members/Comité des prix: Annie Randall, Craig Jennex, and Steven Baur (Chair)

French follows

Committee comments: The 2020 IASPM-Canada book prize goes to Kyle Devine for Decomposed: The Political Ecology of Music, a well-researched, timely, and beautifully written monograph published by the MIT Press. Devine encourages us to rethink widespread notions of the music industry and parse the numerous industries related to music production.

This book is organized around three main body chapters: “Shellac (1900-1950),” “Plastic (1950-2000),” and “Data (2000-Now),” each of which is insightful, engaging and provocative. In his particularly illuminating chapter on data and contemporary modes of music production, dissemination, and consumption, Devine makes clear that digitization does not equal dematerialization or democratization. The reality, he reminds us in this chapter and throughout the book, is profoundly more complicated than we might assume.

In each chapter, Devine shows how political ecology underlies and animates our experiences with music. Music, Devine reminds us, can be a beautiful and collectivizing experience—it can spark our imagination and our desire for a better, more just world. But music is also regularly the opposite of this: it can be brutal and it can brutalize—the myriad industries that make musical listening possible for us often rely on practices that are harmful to marginalized communities, their local environments, and the environment in a broader, more capacious sense. Attending to the political ecology of music brings these tensions to the foreground. “If unrelenting processes of industrialization, consumption, and waste have strained our planet and its people to the point of crisis,” Devine writes, “then music is part of the problem” (38).

Devine’s call for a “musicology without music” is more nuanced and complicated than that phrase might suggest. He implores us to expand our attention to the broader domains, industries, and forms of labour that make possible our experiences of musical listening. Devine’s writing is simultaneously serious and playful. Through his recounting of research travels to vinyl factories in Asia and record pressing plants in the United States, the reader becomes an engaged participant following a skilled detective on a case. The inclusion of well-chosen photographs and maps provide compelling visual and textual evidence in support of Devine’s arguments and regularly remind us of the importance of the overarching questions that he tackles in this powerful, impeccably-researched book.


Commentaires: Le prix littĂ©raire 2020 de l’IASPM-Canada est remis Ă  Kyle Devine pour Decomposed: The Political Ecology of Music, une monographie recherchĂ©e, actuelle et d’une Ă©criture remarquable qui a Ă©tĂ© publiĂ©e par MIT Press. Devine nous invite Ă  repenser plusieurs notions rĂ©pandues sur l’ industrie de la musique et de distinguer le grand nombre d’industries qui ont plusieurs liens avec la musique.

Cet ouvrage est organisĂ© en trois chapitres principaux : « Shellac (1900-1950) », « Plastic (1950-2000) » et « Data (2000-Now) », qui sont Ă©clairĂ©s, intĂ©ressants et provocateurs. Dans son chapitre sur les donnĂ©es et les modes contemporains de production, de diffusion et de consommation musicale, Devine explique clairement que la numĂ©risation ne correspond pas Ă  la dĂ©matĂ©rialisation ou la dĂ©mocratisation. En fait, comme il l’explique dans ce chapitre et Ă  travers son livre, la rĂ©alitĂ© est beaucoup plus compliquĂ©e que ce que l’on pourrait penser.

Dans chaque chapitre, Devine dĂ©montre comment l’écologie politique sous-tend et anime nos expĂ©riences avec la musique. La musique, Devine explique, peut-ĂŞtre une expĂ©rience magnifique et collectivisĂ©e, elle peut stimuler notre imagination et notre dĂ©sir d'un monde meilleur et juste. Toutefois, la musique peut aussi ĂŞtre Ă  l’opposĂ© de tout cela : elle peut ĂŞtre brutale et peut brutaliser. Le grand nombre d’industries qui nous permet d’écouter de la musique reposent souvent sur des pratiques qui sont nĂ©fastes pour des communautĂ©s marginalisĂ©es, leur environnement local, et l’environnement dans un sens plus large. Porter attention Ă  l’écologie politique de la musique nous permet de mettre ces tensions de l’avant. « Si le processus acharnĂ© d’industrialisation, de consommation et de production de dĂ©chets a mis notre planète et ses habitants en situation de crise », explique Devine, « alors la musique fait aussi partie du problème » (38).

Sa demande d’une « musicologie sans musique Â» est plus nuancĂ©e et compliquĂ©e que ce que cette phrase pourrait laisser entendre. Il implore que l’on porte plus d’attention aux domaines, industries et formes de travail qui rendent possible notre expĂ©rience d’écoute musicale. Devine Ă©crit d’une manière autant sĂ©rieuse qu’amusante. Dans sa manière de relater ses voyages de recherche Ă  des usines de vinyles en Asie et Ă  des usines de pressage de disques aux États-Unis, il permet au lecteur de devenir un participant engagĂ© suivant un dĂ©tective expĂ©rimentĂ© au travail. L’inclusion de photos et de cartes gĂ©ographiques offre un excellent support visuel et textuel qui renforce l’argument de Devine et nous rappelle rĂ©gulièrement l’importance de la question centrale Ă  laquelle il s’attaque dans ce livre puissant et bien recherchĂ©.