Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

NEWS

IASPM-CA 2021 Article or Book Chapter Prize / Prix d’Article ou Chapitre de Livre 2021

IASPM CA

Congratulations to Kate Galloway, winner of the IASPM-Canada 2021 Article or Book Chapter Prize! The committee’s comments can be found below.

Committee/Comité: Vanessa Tremblay, Alyssa Woods, Steven Baur


Kate Galloway

Kate Galloway

(French follows)

The 2021 IASPM-Canada Article or Book Chapter Prize goes to Kate Galloway for her article “The aurality of pipeline politics and listening for nacreous clouds: voicing Indigenous ecological knowledge in Tanya Tagaq’s Animism and Retribution,” published in Popular Music (2020), among the top journals in the field. Focusing on the remarkable multimedia work of Tanya Tagaq, Galloway presents an engaging explication of how Indigenous arts, perspectives, and ways of knowing can speak powerfully to contemporary issues, including catastrophic environmental destruction and lingering inequities and injustices of postcolonial society, that have routinely been framed in Western terms.

With perceptive critical analyses of well-chosen examples, Galloway explains how Tagaq (and other Indigenous artists) counter long-held notions of Indigenous culture as static and “frozen in the past” by creating art that is fluid, resilient, and fully conversant in the styles and technologies of modernity. Galloway’s thoughtful discussion of the history of Inuit throat singing and its modes of signification enable her insightful readings of Tagaq’s recordings and performances. She describes in compelling prose how Tagaq embodies and performs, not only the sounds of trauma and protest, but also the sounds of healing and progress.

The committee was impressed by Galloway’s impeccable scholarship and her ability to weave together a diversity of voices and scholarly perspectives to carefully frame, contextualize, and analyze Tagaq’s work. Importantly, Galloway follows Tagaq’s model and challenges the Eurocentricism and anthropocentricism of eco-critical approaches in a variety of disciplines, brilliantly exemplifying in her own work the value of engaging with, listening to, and learning from Indigenous peoples, arts, and cultures.

- - -

Le prix d’article ou chapitre de livre de l’IASPM-Canada 2021 est remis Ă  Kate Galloway pour son article « The aurality of pipeline politics and listening for nacreous clouds : voicing Indigenous ecological knowledge in Tanya Tagaq’s Animism et Retribution Â», publiĂ© dans le journal rĂ©putĂ© Popular Music (2020). Dans son article, Galloway se concentre sur l’incroyable crĂ©ation multimĂ©dia de Tanya Tagaq pour prĂ©senter une intĂ©ressante explication sur le rĂ´le important que peut jouer les arts, les perspectives et les modes de connaissances autochtones face aux problèmes contemporains comme la destruction environnementale catastrophique et les inĂ©galitĂ©s et injustices qui persistent dans notre sociĂ©tĂ© post-coloniale ; des problèmes qui sont trop souvent cadrĂ© selon des termes occidentaux.  

Galloway analyse des exemples pertinents de manière critique pour expliquer comment Tagaq (ainsi que d’autres artistes autochtones) dĂ©fie les conceptions populaires de la culture autochtone comme Ă©tant « figĂ© dans le passĂ© Â» en crĂ©ant de l’art qui est fluide, rĂ©siliant et en complète interaction avec les styles et les technologies modernes. Galloway offre aussi une contextualisation rĂ©flĂ©chie de l’histoire du chant de gorge Inuit et de ses modes de signification permettant une analyse rĂ©vĂ©latrice des performances et enregistrements de Tagaq. Galloway dĂ©crit de façon captivante comment les performances de Tagaq incarnent non seulement les sons de protestation et de traumatisme mais aussi ceux de guĂ©rison et de progrès.

Le comité a été particulièrement impressionné par l’impeccable travail de recherche de Galloway ainsi que de son aisance à tisser des liens entre diverses voix et perspectives académiques de manière à cadrer, contextualiser et analyser l’art de Tagaq. De plus, Galloway se base sur le modèle de Tagaq pour défier l’Eurocentrisme et l’anthropocentrisme des approches éco-critiques de plusieurs disciplines pour démontrer de manière impressionnante la valeur de la collaboration, l’écoute et l’apprentissage par l’art, les cultures et les individus autochtones dans son travail.