IASPM-CA 2021 Article or Book Chapter Prize / Prix d’Article ou Chapitre de Livre 2021
IASPM CA
Congratulations to Kate Galloway, winner of the IASPM-Canada 2021 Article or Book Chapter Prize! The committee’s comments can be found below.
Committee/Comité: Vanessa Tremblay, Alyssa Woods, Steven Baur
Kate Galloway
(French follows)
The 2021 IASPM-Canada Article or Book Chapter Prize goes to Kate Galloway for her article “The aurality of pipeline politics and listening for nacreous clouds: voicing Indigenous ecological knowledge in Tanya Tagaq’s Animism and Retribution,” published in Popular Music (2020), among the top journals in the field. Focusing on the remarkable multimedia work of Tanya Tagaq, Galloway presents an engaging explication of how Indigenous arts, perspectives, and ways of knowing can speak powerfully to contemporary issues, including catastrophic environmental destruction and lingering inequities and injustices of postcolonial society, that have routinely been framed in Western terms.
With perceptive critical analyses of well-chosen examples, Galloway explains how Tagaq (and other Indigenous artists) counter long-held notions of Indigenous culture as static and “frozen in the past” by creating art that is fluid, resilient, and fully conversant in the styles and technologies of modernity. Galloway’s thoughtful discussion of the history of Inuit throat singing and its modes of signification enable her insightful readings of Tagaq’s recordings and performances. She describes in compelling prose how Tagaq embodies and performs, not only the sounds of trauma and protest, but also the sounds of healing and progress.
The committee was impressed by Galloway’s impeccable scholarship and her ability to weave together a diversity of voices and scholarly perspectives to carefully frame, contextualize, and analyze Tagaq’s work. Importantly, Galloway follows Tagaq’s model and challenges the Eurocentricism and anthropocentricism of eco-critical approaches in a variety of disciplines, brilliantly exemplifying in her own work the value of engaging with, listening to, and learning from Indigenous peoples, arts, and cultures.
- - -
Le prix d’article ou chapitre de livre de l’IASPM-Canada 2021 est remis à Kate Galloway pour son article « The aurality of pipeline politics and listening for nacreous clouds : voicing Indigenous ecological knowledge in Tanya Tagaq’s Animism et Retribution », publié dans le journal réputé Popular Music (2020). Dans son article, Galloway se concentre sur l’incroyable création multimédia de Tanya Tagaq pour présenter une intéressante explication sur le rôle important que peut jouer les arts, les perspectives et les modes de connaissances autochtones face aux problèmes contemporains comme la destruction environnementale catastrophique et les inégalités et injustices qui persistent dans notre société post-coloniale ; des problèmes qui sont trop souvent cadré selon des termes occidentaux.
Galloway analyse des exemples pertinents de manière critique pour expliquer comment Tagaq (ainsi que d’autres artistes autochtones) défie les conceptions populaires de la culture autochtone comme étant « figé dans le passé » en créant de l’art qui est fluide, résiliant et en complète interaction avec les styles et les technologies modernes. Galloway offre aussi une contextualisation réfléchie de l’histoire du chant de gorge Inuit et de ses modes de signification permettant une analyse révélatrice des performances et enregistrements de Tagaq. Galloway décrit de façon captivante comment les performances de Tagaq incarnent non seulement les sons de protestation et de traumatisme mais aussi ceux de guérison et de progrès.
Le comité a été particulièrement impressionné par l’impeccable travail de recherche de Galloway ainsi que de son aisance à tisser des liens entre diverses voix et perspectives académiques de manière à cadrer, contextualiser et analyser l’art de Tagaq. De plus, Galloway se base sur le modèle de Tagaq pour défier l’Eurocentrisme et l’anthropocentrisme des approches éco-critiques de plusieurs disciplines pour démontrer de manière impressionnante la valeur de la collaboration, l’écoute et l’apprentissage par l’art, les cultures et les individus autochtones dans son travail.