Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

         

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

NEWS

IASPM Canada Book Prize: 2019

IASPM CA

Congratulations to Matt Brennan on his award-winning book!

Matt Brennan (left) with Prize Committee Chair Steven Baur (right) at the IASPM Canada 2019 Conference.

Matt Brennan (left) with Prize Committee Chair Steven Baur (right) at the IASPM Canada 2019 Conference.

Book prize committee members / Comité: Norma Coates, Serge Lacasse, Steven Baur.

French follows.

Matt Brennan, When Genres Collide: Down Beat, Rolling Stone, and the Struggle between Jazz and Rock. Bloomsbury, 2017.

Committee comments: In this beautifully written and impeccably researched monograph, Brennan re-examines the paradoxical relationship between jazz and rock, genres with much in common in terms of musical language, cultural meanings, and social impact, but largely treated as wholly separate entities in both the journalistic and scholarly literature. Brennan effectively surveys, analyzes, and interprets the critical literature surrounding each genre, and engages with a wide range of popular music scholarship to challenge the conventional wisdom and deconstruct the mythologies regarding jazz and rock and the ruptures and boundaries separating them. Importantly, Brennan foregrounds the contributions of Ruth Cage, a pioneering journalist, heretofore largely overlooked, whom Brennan provocatively yet persuasively nominates as the first rock critic. By highlighting the continuities and recurring themes in the discourses surrounding 1930s swing, 1950s rock and roll, and 1960s rock, Brennan provides a more nuanced account of these major developments in 20th-century popular music than has previously existed, and he demonstrates the value of genre-centric approaches to popular music history. As Brennan illustrates the contentious and extensively argued debates concerning the relative merits of jazz and rock tell us less about either genre than they do about how musical values and categories are socially constructed. With its insightful analysis of a vast body of journalistic writing and its deep grounding in contemporary popular music studies, Brennan’s book provides an excellent model for further historical work in the field.


Commentaires: Dans sa monographie magnifiquement écrite et recherchée, Brennan examine à nouveau les relations paradoxales entre le jazz et le rock, deux genres qui ont beaucoup de similarités en termes de langage musical, signification culturelle et impact social, mais qui sont traités comme deux entités entièrement différentes à la fois dans la littérature journalistique et savante. Brennan étudie, analyse et interprète de manière efficace la littérature relative à chacun de ces deux genres et s’intéresse à une multitude d’études en musique populaire pour défier les pratiques conventionnelles et défaire les mythologies liées au jazz et au rock ainsi qu’aux limites et ruptures qui les séparent. De manière plus importante, Brennan met de l’avant les contributions de Ruth Cage, une journaliste innovatrice, jusqu’à présent négligée, que Brennan nomme, de manière provocatrice, mais convaincante, comme étant la première critique du rock. En soulignant les thèmes récurrents du discours entourant le swing des années 1930, le rock and roll des années 1950 et le rock des années 1960, Brennan offre un compte rendu plus nuancé des développements majeurs dans la musique populaire du 20e siècle que ce qui a été fait avant, tout en démontrant la valeur des approches centrées sur un genre dans l’étude de l’histoire de la musique populaire. Brennan illustre comment les débats litigieux et fortement argumentés sur les mérites du jazz et du rock and roll en disent moins sur les genres eux-mêmes que sur les constructions sociales que sont en fait la valeur et les catégories musicales. Doté d’une analyse révélatrice, d’un grand nombre d’écrits journalistiques ainsi qu’une base solide en étude de musique populaire, l’ouvrage de Brennan est un excellent modèle pour les recherches historiques à venir dans le domaine.